<< | Červen 2023 | >> | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Proč nám někdo připadá divný a někdo normální? Jak si vytváříme názory? Kdy uvažujeme stereotypně? Jaké to je žít mezi cizinci? Proč být dobrovolníkem?
Odpovědi nejen na tyto otázky hledají žáci středních škol a jejich učitelé pomocí projektu interkulturního vzdělávání Stereotýpek v nás. Tým vyškolených lektorů z organizací
Multikulturní centrum Praha, AFS Mezikulturní programy a INEX-SDA realizuje semináře a dílny pro 1. až 3. ročníky středních odborných škol, víkendové akce pro žáky, školení pro učitele a další pracovníky s mládeží v pěti krajích ČR: Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Plzeňském a Královéhradeckém.
V rámci projektu vznikla originální metodika, která vychází z principů osobnostně-sociální výchovy a zážitkové pedagogiky. „Specifickým prvkem této metodiky je přítomnost školitelů-cizinců v lektorském týmu“, zdůrazňuje Jitka Štefková, hlavní koordinátorka projektu.
Pro školy projekt nabízí jednorázový interkulturní seminář a cyklus interkulturních dílen.
Cílem interkulturního semináře v rozsahu 90 minut je zprostředkovat žákům první setkání s tématem kulturní rozmanitosti. Žáci si uvědomí, jaké to je být „jiný“ a dostanou příležitost zamyslet se nad tím, jak by mohlo vypadat ideální soužití lidí s různým kulturním zázemím. Cyklus interkulturních dílen v rozsahu třikrát 90 minut pak nabízí hlubší vhled a reflexi vybraných témat, jako například stereotypy a jejich vznik, životní hodnoty a jejich vztah ke kultuře, vytváření a prosazování vlastních postojů.
Zájemci z řad žáků se mohou navíc přihlásit samostatně na dvě vícedenní akce – prožitkový kurz a miniworkcamp. Na prožitkovém kurzu se žáci prostřednictvím outdoorových, diskusních a tvůrčích aktivit učí týmové spolupráci a učí se těžit z rozmanitosti a individuálních schopností každého z nás. Těžiště miniworkcampu spočívá v dobrovolné práci (např. oprava zříceniny hradu) a v soužití a interakci v kulturně různorodé skupině.Po domluvě se školou lze tyto víkendové programy adaptovat i pro celé třídy.
Původní metodiky všech částí vzdělávacího programu jsou k dispozici zdarma ke stažení na webových stránkách projektu stereotypek.mkc.cz, kde lze dále najít seznamy zapojených škol, fotografie z různých akcí, pozvánky na další akce a mnoho dalšího. Projekt má také facebook: http://www.facebook.com/stereotypek.
Ve školním roce 2011/2012 je ze stran škol o projekt veliký zájem a proběhlo již množství seminářů a dílen. V říjnu 2011 také proběhlo první školení pro pedagogické pracovníky zaměřené na různé aspekty interkulturního vzdělávání, zážitkové pedagogiky a předání metodiky dílen a semináře. Školení bylo účastníky pozitivně přijato, krédo projektu pak vyjádřil v evaluaci jeden z pedagogů: interkulturní vzdělávání „není o hledání odlišností, je o porozumění“.
Jednotlivé akce - seminář, dílny, miniworkcamp, prožitkový kurz či školení pro pedagogy je možné si objednat u Karolíny Kousalové, kontakt: karolina.kousalova@afs.org , tel. 724 045 604.