<< | Září 2023 | >> | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Odpovědi nejen na tyto otázky hledali žáci středních škol a jejich učitelé pomocí projektu interkulturního vzdělávání Stereotýpek v nás. Tým vyškolených lektorů z organizací
Multikulturní centrum Praha, AFS Mezikulturní programy a INEX-SDA realizoval semináře a dílny pro 1. až 3. ročníky středních odborných škol, prožitkové kurzy a miniworkcampy, školení pro učitele a další pracovníky s mládeží v pěti krajích ČR: Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Plzeňském a Královéhradeckém.
V rámci projektu vznikly originální metodiky, které vychází z principů osobnostně-sociální výchovy a zážitkové pedagogiky. Po skončení projektu jsou volně ke stažení na webových stránkách www.stereotypek.mkc.cz/.
Pro školy projekt nabízel jednorázový interkulturní seminář a cyklus interkulturních dílen.
Cílem interkulturního semináře v rozsahu 90 minut bylo zprostředkovat žákům první setkání s tématem kulturní rozmanitosti. Žáci si uvědomili, jaké to je být „jiný“ a dostali příležitost zamyslet se nad tím, jak by mohlo vypadat ideální soužití lidí s různým kulturním zázemím. Cyklus interkulturních dílen v rozsahu třikrát 90 minut pak nabídl hlubší vhled a reflexi vybraných témat, jako například stereotypy a jejich vznik, životní hodnoty a jejich vztah ke kultuře, vytváření a prosazování vlastních postojů.
Zájemci z řad žáků se mohli navíc přihlásit samostatně na dvě vícedenní akce – prožitkový kurz a miniworkcamp. Na prožitkovém kurzu se žáci prostřednictvím outdoorových, diskusních a tvůrčích aktivit učili týmové spolupráci a také se těžit z rozmanitosti a individuálních schopností každého z nás. Těžiště miniworkcampu spočívalo v dobrovolné práci (např. oprava zříceniny hradu, obnova pivovaru jako budoucího kulturního centra) a v soužití a interakci v kulturně různorodé skupině. Po domluvě se školou byly víkendové programy adaptovány i pro celé třídy.
Jak potvrzují výsledky externí evaluace, která probíhala v období leden až květen 2013, největší zájem mezi žáky vzbudila účast cizinců/asistentů a jejich zapojení do seminářů a dílen a do vícedenních akcí. Kladně byla žáky hodnocena jednotlivá témata, např. aktivity zaměřené na stereotypy a hodnoty. Vyzdvihován byl též přístup lektorů, který byl opřen o rovnocenný vztah mezi lektory a žáky, zážitkovou pedagogiku a osobnostně-sociální výchovu.
Pedagogičtí pracovníci a pracovníci s mládeží, kteří absolvovali akreditovaná školení projektu, zdůrazňovali jako největší přednost seznámení s konkrétními aktivitami metodik a praktičnost jejich dalšího využití.
Více informací o projektu poskytne Lucie Bilderová, koordinátorka projektu, lucie.bilderova@mkc.cz, tel. 296325345
Tisková zpráva ke stažení (pdf)